Jakich błędów nie popełniać prowadząc działalność?

Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Stąd też zarówno początkującym przedsiębiorcom jak i tym, którzy istnieją już długo na rynku zdarza się popełniać błędy. W pierwszym przypadku wynikają one zazwyczaj z braku wiedzy i doświadczenia, w drugim z popadnięcia w rutynę, zaślepienia sukcesami i braku analizy konkurencji. Niezależnie od tego na którym etapie swojej biznesowej drogi jesteś dowiedz się jakich błędów powinieneś unikać prowadząc działalność gospodarczą.

Brak środków na start

Z problemem braku środków na start pomoże Ci uporać się kredyt dla firm na oświadczenieZ brakiem funduszy na rozwój własnego biznesu muszą zmagać się przede wszystkim początkujący przedsiębiorcy (tym bardziej, że większość firm przez pierwsze lata na siebie nie zarabia). Niezależnie od tego w jakiej branży zechcą działać powinni dobrze skalkulować związane z tym koszty. Skąd wziąć środki na założenie lub rozwój firmy? Pomocna może okazać się pożyczka gotówkowa dla firmy, która przyznawana jest już od pierwszego dnia działalności. Taki kredyt dla firm na oświadczenie nie tylko pozwoli Ci wystartować, lecz także skupić się na pozostałych aspektach prowadzenia firmy, gdyż zdobycie na to środków, to dopiero początek Twojej drogi jako przyszłego przedsiębiorcy.

Weź pod uwagę i to, że będą Ci potrzebne rezerwy finansowe, które np. pomogą przetrwać te mniej pomyślne miesiące. Jest to o tyle istotne, że składki do ZUS –u czy urzędu skarbowego musisz uiszczać niezależnie od tego, ile w danym okresie zarobisz. Taka poduszka finansowa przyda Ci się także w sytuacji problemów z płatnościami ze strony klientów czy partnerów biznesowych, co niestety nie jest wcale tak rzadkim zjawiskiem.

Brak pomysłu na biznes

Jeśli nie wiesz, czym chciałbyś się zajmować, ani do kogo skierujesz swoją ofertę, to nim udasz się do urzędu, by zarejestrować działalność gospodarczą, dobrze przemyśl te kwestie.

Przedsiębiorca, który nie wierzy w sukces swojego biznesu, który nie ma na niego pomysłu, który nie wie co, komu i na kich warunkach chce sprzedawać, to idealny kandydat do tego, by zasilić grono tych, którym prowadzenie firmy „nie wyszło”.

Brak wiedzy i zaangażowania

Brak wiedzy o rynku i branży może Cię sporo kosztowaćTo kolejny „grzech” zwłaszcza początkujących przedsiębiorców. I tak jak brak wiedzy można jeszcze wybaczyć, gdyż tej nabywa się wraz z doświadczeniem, tak brak zaangażowania z góry przekreśla nasze szanse na sukces na rynku. Komuś, kto dopiero myśli o otworzeniu własnej firmy może się wydawać, że to znakomity sposób na to, by uwolnić się od męczącego szefa i nudnej pracy na etacie. Jeśli jednak chcesz zostać przedsiębiorcą weź pod uwagę fakt, że będziesz nim 24 godziny na dobę (również w weekendy i święta) i że poświęcenie jedynie kilku godzin dziennie na rozwój własnego biznesu to zdecydowanie za mało.

Posiadanie i „rozkręcenie” firmy wymaga nieustannego zaangażowania, podnoszenia kwalifikacji i „trzymania ręki na pulsie”, gdyż klient dla którego Ty dziś nie znajdziesz czasu, to klient, którym chętnie „zaopiekuje się” Twoja konkurencja. Stąd też jeśli jesteś osobą, którą charakteryzuje „słomiany zapał”, to zastanów się nad tym, czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest tym, co chciałbyś robić.

Błędem jest również brak wiedzy o rynku i potencjalnym odbiorcy. Jeśli chcesz dotrzeć do swoich klientów, to musisz ich poznać, dowiedzieć się kim są, czego potrzebują i w jaki sposób Ty mógłbyś na te potrzeby odpowiedzieć. Oferta skierowana do wszystkich albo do źle określonej grupy docelowej, to oferta, która nie dotrze do nikogo, nie przełoży się na sprzedaż, a co za tym idzie nie będzie generowała zysków.

Zbytnia pewność siebie

Wiara w sukces i własne zdolności są wprawdzie potrzebne każdemu przedsiębiorcy nie powinny one jednak istnieć w oderwaniu od tego, co dzieje się w branży i na rynku. Optymizm może być Twoim sprzymierzeńcem w biznesie, ważniejszy jest jednak realizm i twarde stąpanie po ziemi (jeśli jeszcze nie zdjąłeś z nosa różowych okularów, to zrób to teraz).

Ponadto, prowadzenie firmy wymaga nie tylko pewności siebie, lecz również otwartości na potrzeby i sugestie innych. Pamiętaj, że Ty również możesz się mylić, a nie wszystkie pomysły na które wpadniesz są tak świetne jak Ci się wydaje.

Brak wyjścia awaryjnego

Ten punkt łączy się nieco z poprzednim, gdyż zbytnia wiara w siebie przekłada się zazwyczaj na to, że nie liczymy się z porażką. Tymczasem nawet jeśli nasz pomysł na biznes jest genialny, a produkty najlepsze na rynku, to… wciąż nie gwarantuje nam to sukcesu. Niezależnie od tego jak bardzo jesteś przekonany, że możesz liczyć na szybki zysk, nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę. Przygotuj sobie „plan B” chociażby po to, by nie zostać bez środków do życia, gdy Twoja działalność okaże się niewypałem.

Zbytnia samodzielność

Jeśli myślisz, że sam zajmiesz się wszystkim i z każdego zadania wywiążesz się znakomicie, to…jesteś w błędzie. O ile na samym początku jest to jeszcze wykonalne (i może być spowodowane np. brakiem środków na zatrudnienie pracowników), tak wraz z rozwojem firmy należy pomyśleć o stworzeniu nowych stanowisk pracy i o „podzieleniu się” obowiązkami.  

Złym pomysłem jest także obsadzanie ważnych dla firmy stanowisk członkami najbliższej rodziny. Po pierwsze, nie masz pewności, że Ci się sprawdzą (zwłaszcza jeśli nie mają odpowiednich kwalifikacji), po drugie zaś jeśli będziesz musiał ich zwolnić, to narobisz sobie wrogów w najbliższym otoczeniu.

Brak odpowiedniej reklamy

Wydawać się może, że o tym, że „reklama jest dźwignią handlu” wiedzą już wszyscy, tymczasem wciąż wielu przedsiębiorców liczy na to, że klient sam przyjdzie do danej firmy. Takie podejście jest błędne z dwóch powodów. Po pierwsze, konsument, który nie wie o istnieniu danego przedsiębiorstwa siłą rzeczy go nie wybierze, po drugie jeśli Twoja konkurencja nie szczędzi środków na marketing, to zgadnij do kogo uda się klient? Niestety sam fakt, że jesteś na rynku i że oferujesz wysokiej jakości produkty, to zdecydowanie za mało, by osiągnąć sukces.

Z badań wynika, że ponad 40% polskich firm wciąż nie posiada swojej strony internetowej, co w czasach, gdy konsumenci szukają wiedzy o danej usłudze przede wszystkim w sieci jest niedopuszczalne. Dlatego jeśli chcesz zaistnieć w branży reklamuj się (postaw jednak na aktywny, a nie na pasywny marketing), śledź skuteczność swoich działań i w razie potrzeby modyfikuj je.

Nastawienie tylko na zysk

Nie jest tajemnicą, że firmę zakłada się po to, by na tym zarobić, nie powinna być to jednak nasza główna motywacja. Prowadzenie własnej działalności wymaga cierpliwości i wytrwałości oraz wzięcia pod uwagę tego, że przynajmniej przez pierwsze pół roku przyjdzie nam dokładać do interesu.

Skupianie się tylko na pieniądzach może sprawić, że w pogoni za zyskami zaniedbamy inne aspekty prowadzenia firmy lub że będziemy szukać oszczędności za wszelką cenę. Pamiętaj, że nie musisz szastać pieniędzmi na prawo i lewo, ale bycie sknerą również nie popłaca.

Podsumowanie

Popełniane przez przedsiębiorców błędy mogą być drobne i nie wpłynąć na działalność firmy, ale są i takie, które mogą ją sporo kosztować, a nawet doprowadzić do bankructwa.

Powyżej omówiliśmy jedynie te najczęściej popełniane, ale pułapek, które czyhają zwłaszcza na początkującego przedsiębiorcę jest o wiele więcej. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy rezygnować z prowadzenia własnego biznesu. Jeśli znamy branżę i rynek, a dodatkowo dysponujemy kapitałem niezbędnym do założenia firmy, to unikniemy przynajmniej niektórych, omówionych w tym artykule potknięć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *